HOME

GEORGE RECLOS

FRANK PANIS

FRANCESCO ZEZZA

PATRICIA SPINELLI

ARTICLES

FISH INDEX

PROFESSIONALS

PHOTO GALLERY

LINKS

BOOK REVIEW

AWARDS

MARINE TANK

DISCOVER MEDITERRANEAN

SIDE EFFECTS

HOBBYIST'S GALLERY

MACRO & NATURE PHOTOGRAPHY

DISASTERS WITH DAVE

MCH-DUTCH

MCH PO POLSKU

ARTYKU£Y

ΑΡΧΙΚΗ

ΑΡΘΡΑ

ΕΙΔΗ ΨΑΡΙΩΝ

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΒΡΑΒΕΙΑ

 

 

 

Φωτογραφίζοντας Ψάρια ~ Μέρος I
του Γιώργου Ι. Ρεκλού

Μέσα σ’ έναν ιδανικό κόσμο, θα μπορούσα να πω πως όλο κι όλο χρειάζεται κανείς «μία φωτογραφική μηχανή και ένα ρολό film». Όμως είμαι πολύ σίγουρος, πως μόνο πολύ λίγοι από εσάς υπάρχουν (εάν πράγματι υπάρχουν), που πιστεύουν στον ιδανικό αυτό κόσμο και με το δίκιο σας. Και βέβαια χρειάζονται πολύ περισσότερα πράγματα από το ρολό ενός film και μία φωτογραφική μηχανή.

Το να φωτογραφίζει κανείς ψάρια δεν είναι εύκολη υπόθεση και υπάρχουν κάμποσοι καλοί λόγοι γι’ αυτό. Τα ψάρια συμβαίνει να είναι πολύ ενεργητικά ζώα, δεν κάθονται ακίνητα σε μια μεριά, τρομάζουν πολύ εύκολα, είναι μάλλον πολύ μικρά, σαν φωτογραφικά θέματα και συνήθως βρίσκονται πίσω από επιφάνειες που αντανακλούν το φως (γυαλί ή ακρυλικό) –  αφήστε δε που και τα ίδια αντανακλούν το φως – ζουν μέσα στο νερό, δεν μπορεί κανείς να τα «στήσει» σε ιδανικότερους χώρους με διαφορετικές συνθήκες φωτισμού και τέλος παρουσιάζουν ποικιλία χρωματισμών, οι οποίοι θα πρέπει να αναπαραχθούν με τον πλέον πειστικό τρόπο, ώστε το εκάστοτε είδος να είναι αναγνωρίσιμο. Όλοι οι παραπάνω παράγοντες, καθιστούν την προσπάθεια φωτογράφησής τους, μία αρκετά δύσκολη περίπτωση. Υπάρχουν κάποιοι, λίγοι, ψηφιακοί τόποι στο διαδίκτυο, που θα σας πληροφορήσουν με τα βασικά εφόδια σχετικά με τη φωτογράφηση ψαριών. Οι περισσότερες από τούτες τις πληροφορίες είναι καλογραμμένες και εάν κανείς ακολουθήσει απλά τις οδηγίες αυτές, θα μπορέσει να «τραβήξει» μερικές φωτο, καλής ποιότητας, των περισσοτέρων ειδών.

Όμως, κάποιες φορές, μπορεί κανείς να επιθυμεί να κάνει κάτι διαφορετικό, όπως για παράδειγμα να «τραβήξει» μία φωτο, που να αποκαλύπτει, στην πραγματικότητα, κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, ή να παρουσιάσει μία εντελώς νέα εικόνα ενός ψαριού. Η αλήθεια είναι πως βλέπω τις ίδιες φωτο, ξανά και ξανά σε πολλά διαφορετικά sites. Είναι κοινό μυστικό πως κανείς βλέπει την ίδια ακριβώς φωτο σε διαφορετικούς ψηφιακούς τόπους, κατά τη διάρκεια μιας και μόνον έρευνας στο διαδίκτυο, που συνήθως προέρχεται από σάρωση (scanning) της φωτο από ένα καλό βιβλίο. Αυτό αποτελεί έναν καλό λόγο ακόμη, για να επιδιώκει κανείς να «τραβάει» τις δικές του φωτο, προσπαθώντας να δώσει μία καινούργια προσέγγιση, αφού ο κόσμος έχει μπουχτίσει πλέον, να βλέπει τα ίδια πράγματα συνέχεια στο διαδίκτυο. Οι χρήστες θα χαρούν πολύ να βρεθούν σε κάποιον ψηφιακό τόπο, που θα τους προσφέρει τη δυνατότητα να βρουν μερικές καλής ποιότητας, και κάπως διαφορετικές φωτο ψαριών. Εξ’ άλλου εάν κανείς φτιάχνει το δικό του site, θέλει να επιδείξει τα ψάρια και τα ενυδρεία του, αλλιώς γιατί να έμπαινε, κατ’ αρχήν, στον κόπο. Εν πάση περιπτώσει, αυτό το άρθρο είναι αφιερωμένο σε όλους εσάς, που τυχαίνει να είστε οι υπερήφανοι κάτοχοι κάποιων ειδών ψαριών και κάποιων όμορφων ενυδρείων και που επιθυμείτε να μοιραστείτε την δική σας οπτική, με τους επισκέπτες των site  σας. Πάνω από όλα, μάλιστα, μπορείτε εύκολα να αποχτήσετε μία φωτογραφική μηχανή και πιθανότατα έχετε κι εσείς βαρεθεί τις «τυπικές» λήψεις, ενός υπερφωτισμένου ενυδρείου, που μόλις και μπορείτε να διακρίνετε κάτι που κολυμπάει στα μεσόνερα, που σωστά βέβαια μαντεύετε πως είναι ψάρι. Αλλά αυτό δεν είναι και ότι ακριβώς χρειάζεστε, φαντάζομαι, ή κάνω λάθος; Εάν βέβαια αυτό σας ικανοποιεί, δεν χρειάζεται να προχωρήσετε στην περαιτέρω ανάγνωση αυτού του άρθρου, αφού έχετε λύσει το πρόβλημά σας. Εδώ λοιπόν ψάχνουμε για κάτι πιο εξειδικευμένο και αυτό είναι φωτογραφίες που «χτυπάνε» στο μάτι των επισκεπτών.

Μία τέτοια κατηγορία τέτοιου είδους λήψεων είναι τα close ups (= κοντινά πλάνα). Για τέτοιες φωτο απαιτούνται κάποιες ικανότητες από τον φωτογράφο, αυτές οι λήψεις δεν είναι για αρχάριους και δεν υπάρχουν «βασικοί κανόνες» για να ακολουθήσει κανείς. Οι κανόνες είναι, σε γενικές γραμμές, οι ίδιοι, σαν αυτούς που ακολουθεί κανείς για τις κανονικές φωτο, θα πρέπει όμως κανείς να γνωρίζει τα βασικά σχετικά με την τέχνη της φωτογράφησης, εφ’ όσον θα πρέπει κανείς να παρακάμψει κάθε ένδειξη ή/και αυτοματισμό της φωτογραφικής του μηχανής και να εργαστεί χειροκίνητα. Ακόμα θα πρέπει να δίδεται προσοχή στο φόντο, να κατευθύνεται το flash υπό συγκεκριμένες γωνίες και να ακολουθεί τα ψάρια. Αλλά το πράγμα δεν τελειώνει εδώ. Θα πρέπει να δουλεύει κανείς σε αποστάσεις από πέντε μέχρι είκοσι εκατοστόμετρα (5 –  20 cm) από τα ψάρια, πράγμα που σημαίνει πως θα έχει να αντιμετωπίσει ένα πολύ μικρό βάθος πεδίου. Για να καταφέρει κανείς μάλιστα να εστιάσει στα ψάρια, θα πρέπει να εργαστεί με πολύ μικρά διαφράγματα (από εδώ και πέρα θα χρησιμοποιώ τον όρο f/stops, αντί για τον όρο διαφράγματα) – 8 ή 11 –  και παρ’ όλα αυτά θα έχει να δουλέψει μέσα σε ένα πεδίο δύο μόλις εκατοστομέτρων (2 cm), σχετικά με το σημείο που εστίασε. Θα πρέπει να βρείτε τον αριθμό-οδηγό (Guide Number, εδώ για συντομία GN) της μονάδας flash σας και η ισχύς της μονάδας πρέπει να ρυθμιστεί χειροκίνητα. Εγώ, για παράδειγμα, συνήθως χρησιμοποιώ το ένα όγδοο (⅛) της ισχύος του flash μου, αλλά διαθέτω μία ισχυρότατη μονάδα flash, με GN τριάντα έξι (36). Όταν λέμε πως το GN = 36, σημαίνει πως το flash αυτό, μπορεί να φωτίσει ένα αντικείμενο σε απόσταση τριάντα έξι μέτρων (36 m), εφ’ όσον χρησιμοποιηθεί film των εκατό (100) ASA και εφ’ όσον το διάφραγμα του φακού (f/stop) είναι ρυθμισμένο στο ένα (1).

Με αυτό σαν βάση, μπορείτε να κάνετε τους υπολογισμούς σας. Για παράδειγμα το f/stop δύο (2) ισούται με απόσταση δέκα οκτώ μέτρα (18 m), ενώ το f/stop τέσσερα (4) ισούται με απόσταση εννέα μέτρων (9 m) και ούτω καθ’ εξής. Το flash πρέπει να βρίσκεται στο ίδιο άξονα με το φακό. Άλλωστε πιθανότατα θα δουλεύετε με μέγεθος καρέ δέκα επί πέντε (10 x 5), οπότε δεν μπορεί να το έχετε εκτός άξονα, εάν δουλεύετε κατά μόνας. Ακόμη όμως θα πρέπει να γείρετε την κεφαλή του flash, ούτως ώστε ο φακός σας, αλλά και το flash σας, να «βλέπουν» στην ίδια περιοχή (πειραματιστείτε με ένα ακίνητο αντικείμενο, τοποθετημένο στην ίδια απόσταση από την οποία θα «τραβήξετε» φωτο και στο ενυδρείο σας). Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ταινία για να στερεώσετε το flash στο φακό και καλύτερα να χρησιμοποιήσετε ένα φακό μεταβλητής εστίας (zoom) ή έναν τηλεφακό, διαφορετικά θα πρέπει να «κολλήσετε» τη φωτογραφική σας μηχανή πάνω στην επιφάνεια του τζαμιού του ενυδρείου. Προσέξτε: δεν μπορείτε να χρησιμοποιείτε το flash επάνω στο “hot shoe” (σημείο προσαρμογής του flash) της φωτογραφικής μηχανής σας. Θα υπάρξει σίγουρα λάθος παράλλαξης (πχ το flash θα «δει» ένα καρέ πάνω από το καρέ που σκοπεύει ο φακός). Με κανονικούς φακούς, δεν θα μπορέσετε να «τραβήξετε» κανένα ψάρι, σε απόσταση μικρότερη των δέκα εκατοστομέτρων (10 cm) πίσω από το γυαλί του ενυδρείου σας. Τα μεγαλόσωμα ψάρια παρουσιάζουν ακόμη μεγαλύτερη δυσκολία, εκτός κι αν παραμένουν ακίνητα και παράλληλα σε σχέση με τη φωτογραφική σας μηχανή. Τα κεφάλια τους είναι πολύ μεγάλα για το βάθος πεδίου και εάν τα ψάρια κοιτούν προς τα  ‘σας, καλύτερα να «τραβήξετε» περισσότερες από μία λήψεις. Σαν ανταμοιβή σας, θα διαπιστώσετε πως τέτοιου είδους λήψεις είναι πάρα πολύ πιο ενδιαφέρουσες, από ότι οι φωτο «όλου του σώματος και του κεφαλιού των ψαριών σε παράλληλη, ως προς τη φωτογραφική σας μηχανή θέση». Ακόμη θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε τα πτυσσόμενα τμήματα της φωτογραφικής σας μηχανής (φυσούνες), ή τους δακτυλίους επέκτασης με άλλους φακούς.

Εν ολίγοις, μπορεί κανείς να χρησιμοποιεί κανονικούς φακούς, φακούς μεταβλητής εστίασης (zoom) ή τηλεφακούς. Κάθε φακός ταιριάζει καλύτερα για διαφορετικές ανάγκες. Συνήθως οι κανονικοί φακοί, αποδίδουν περισσότερο τις λεπτομέρειες, οι τηλεφακοί επιτρέπουν να εργάζεται κανείς σε μεγαλύτερες αποστάσεις από τα αντικείμενα-μοντέλα και οι φακοί zoom έχουν το πλεονέκτημα του ότι μπορεί κανείς να ρυθμίζει την απόσταση που επιθυμεί να εργαστεί. Φυσικά υπάρχουν και μειονεκτήματα. Οι φακοί zoom και οι τηλεφακοί είναι βαρύτεροι (πολύ βαρύτεροι) από τους απλούς φακούς και αυτό θα κάνει τα χέρια σας να «τρέμουν», πράγμα που σε τέτοιου είδους μεγεθύνσεις αποβαίνει καταστροφικό. Εάν δεν έχετε κάποιο συγκεκριμένο πρόβλημα σχετικά με τις αποστάσεις, συνιστώ να χρησιμοποιείτε απλούς φακούς με προέκταση. Όταν κανείς χρησιμοποιεί τηλεφακό ή βαρείς φακούς zoom, η χρήση ενός γερού τρίποδα συνιστάται ανεπιφύλακτα.

Μην επιχειρήσετε να εστιάσετε με τα πτυσσόμενα τμήματα της φωτογραφικής σας μηχανής, τους φακούς και το flash μαζί! Απλά μετακινήστε τη φωτογραφική σας μηχανή πίσω και μπρος, έως ότου το ψάρι έλθει στην ακριβή θέση εστίασής του.

Για να έλθετε εγγύτερα στο ψάρι (macro-φωτογραφία), διαθέτετε τις εξής εναλλακτικές λύσεις: δακτυλίους επέκτασης, αυτόματα ή όχι πτυσσόμενα τμήματα, ειδικά φίλτρα ή φακούς macro. Ένας πραγματικός φακός macro αποτελεί την άριστη (και ευκολότερη) λύση, αλλά και πάλι – κατά πολύ – και την ακριβότερη. Από την άλλη πλευρά μπορεί κανείς να χρησιμοποιεί τις φτηνές λύσεις που προσφέρει η χρήση των δακτυλίων επέκτασης ή των φίλτρων για close ups, ή ακόμη να καταφύγει κανείς στον χρυσό κανόνα που είναι τα αυτόματα πτυσσόμενα μέρη. Τα τελευταία είναι επίσης τα πλέον πολύπλευρα εργαλεία, αφού μπορείτε σε συνδυασμό τους να χρησιμοποιείτε κάθε είδους φακούς, παίζοντας με τις αποστάσεις. Επίσης, προσφέρουν πραγματική δυνατότητα για macro φωτογράφηση, έως του ορίου πολύ μεγάλων μεγεθύνσεων (το φωτογραφημένο αντικείμενο «γράφεται» στο καρέ του film σε μεγαλύτερο μέγεθος από ότι στην πραγματικότητα είναι το πραγματικό ζωντανό θέμα). Τέλος έχει ένα συνεχές περιθώριο  μεγέθυνσης, σε αντίθεση με τους φακούς close up και τους δακτυλίους επέκτασης.

Συνεχίζεται στην επόμενη σελίδα

Η επιμέλεια του Ελληνικού MCH γίνεται εξ' ολοκλήρου από τον Ανδρέα Ηλιόπουλο, στον οποίο οφείλεται άλλωστε και η ύπαρξη της ελληνικής έκδοσης.

Back ] Up ] Next ]

Site Search 

Contact us

       

Malawi Cichlid Homepage © 1999-2006. All rights reserved.