HOME

GEORGE RECLOS

FRANK PANIS

FRANCESCO ZEZZA

PATRICIA SPINELLI

ARTICLES

FISH INDEX

PROFESSIONALS

PHOTO GALLERY

LINKS

BOOK REVIEW

AWARDS

MARINE TANK

DISCOVER MEDITERRANEAN

SIDE EFFECTS

HOBBYIST'S GALLERY

MACRO & NATURE PHOTOGRAPHY

DISASTERS WITH DAVE

MCH-DUTCH

MCH PO POLSKU

ARTYKU£Y

ΑΡΧΙΚΗ

ΑΡΘΡΑ

ΕΙΔΗ ΨΑΡΙΩΝ

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΒΡΑΒΕΙΑ

 

 

 

Φωτογραφίζοντας Ψάρια ~ Μέρος II
του Γιώργου Ι. Ρεκλού

Όταν κανείς χρησιμοποιεί οτιδήποτε εκτός από φακούς macro, θα πρέπει να κάνει υπολογισμούς για τον σωστό χρόνο έκθεσης. Αυτό είναι, οπωσδήποτε, απαραίτητο. Η προσθήκη δακτυλίων επέκτασης, φίλτρων και αυτομάτως πτυσσομένων μερών μειώνει την ποσότητα φωτός που φτάνει τελικά στο film. Θα πρέπει κανείς να σκοπεύει με τους φακούς του σε ένα περισσότερο φωτισμένο σημείο και να πάρει μία μέτρηση. Μετά θα πρέπει να επαναληφθεί η ίδια διαδικασία, τοποθετώντας τις προσθήκες που προαναφέρθησαν. Σημειώστε τότε, την ποσότητα λιγότερου φωτός που φτάνει στο φωτόμετρο ή στην μηχανή σας. Χρησιμοποιείστε αυτόν τον παράγοντα όταν μετράτε ην ισχύ του flash σας. Εδώ, σε αντίθεση, δεν χρειάζεται να διαθέτει κανείς πολύ εξεζητημένο τύπο φωτογραφικής συσκευής. Όσο απλούστερη είναι η φωτογραφική μηχανή σας τόσο καλύτερα μπορεί κανείς να έχει τον έλεγχο των λήψεών του. Εγώ πάντοτε βασίζομαι σε μία χειροκίνητη μηχανή Pentax MX, όταν «τραβάω» τα ψάρια μου, αφήνοντας κατά μέρος την αυτόματη Pentax LX μου.

Θα πρέπει κανείς να διαθέτει αρκετή υπομονή, όταν «τραβάει» φωτο με τη μέθοδο macro. Πάντα θα πρέπει να γίνονται παραπάνω από μία λήψεις του ίδιου ψαριού-μοντέλου. Πάντα να ταξινομείτε την κάθε μία έκθεση φωτός. Χρησιμοποιείτε ένα μεγαλύτερο και ένα μικρότερο διάφραγμα, μαζί με αυτό που οι υπολογισμοί σας θα συστήσουν. Χρησιμοποιείστε ένα αργό film (100 ASA / 21 DIN). Χρησιμοποιείστε το flash, εκτός μηχανής και να θυμάστε πως οι υπολογισμοί σας αναφέρονται στην απόσταση του «στόχου του flash», και όχι στην απόσταση που «στοχεύει η μηχανή» σας. Εάν δουλεύετε με flash εγκατεστημένο επάνω στη μηχανή (flash δακτυλίου η προσαρμοσμένου επάνω από το φακό με ταινία flash), αυτές οι δύο αξίες θα πρέπει να συμπίπτουν, αλλιώς θα πρέπει να τις προσμετρήσετε.

Εάν μπορείτε να βρείτε ένα αξιόπιστο πρόσωπο για να σας βοηθήσει, απλά επιδιώξτε το. Πάντα «τραβάω» φωτο των ψαριών μου με τη βοήθεια του γιου μου, του Γιάννη. Αυτός προσέχει το flash (διατηρώντας το υπό γωνίαν και σε σταθερή απόσταση από το ψάρι-μοντέλο που πρόκειται να φωτογραφίσω, προειδοποιώντας με όταν το flash είναι φορτισμένο, ή όταν το ψάρι είναι μέσα στο καρέ κλπ), αφήνοντάς με να εστιάσω στη σύνθεση της φωτο και ακολουθώντας το ψάρι.

Εάν εργάζεστε κατά μόνας, θα πρέπει να διευθετήσετε τον εξοπλισμό σας με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορείτε πραγματικά να δουλέψετε (δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται), ενώ επίσης θα πρέπει και να χρησιμοποιήσετε όλες τις πιθανές δυνατότητες του εξοπλισμού σας. Χρησιμοποιείστε τρίποδα φωτογραφικής μηχανής. Βρείτε ένα στήριγμα για το flash σας, σιγουρευτείτε ότι το καρέ σας το «βλέπει», ρυθμίστε τη θέση του φακού έτσι ώστε να βλέπετε το ίδιο καρέ και έπειτα χρησιμοποιείστε τις σωστές ρυθμίσεις στη φωτογραφική σας μηχανή, Εάν επιθυμείτε πιο καλλιτεχνικά αποτελέσματα και θέλετε να «τραβήξετε» πιο ασυνήθιστα πλάνα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε cable release (= σύστημα απεμπλοκής καλωδίου), που θα σας επιτρέψει να πατήσετε την σκανδάλη της μηχανής (και του flash) από απόσταση. Τα ψάρια σας θα συνηθίσουν στη θέα του εξοπλισμού σας μετά από περίπου τριάντα λεπτά της ώρας (30 m) και εάν «τραβάτε»  από απόσταση, η παρουσία σας δεν πρόκειται να τα στρεσάρει. Πάντα να δίνετε την πρέπουσα προσοχή στις συνδέσεις. Σιγουρευτείτε πως το καλώδιο προέκτασης του flash είναι καλά στερεωμένο στην υποδοχή σχήματος «Χ» της μηχανής σας. Το να χάσει κανείς τη φωτο του αιώνα, απλά και μόνο γιατί δεν άναψε το flash, μπορεί να αποτελέσει έναν ικανό λόγο για να παρατήσει κανείς τη φωτογραφία. Επίσης αυτός θα είναι ο λόγος για τις πανέμορφες κατάμαυρες φωτο που θα σας προκύψουν.

Οι απλές πόζες μπορούν να «τραβηχτούν» με οποιονδήποτε φακό, με ή χωρίς τη χρήση flash. Κάθε είδος φακών έχει τα πλεονεκτήματά του και προορίζεται για συγκεκριμένη χρήση. Το πλέον μεταβλητής χρήσης είδος φακού – και με μεγάλη διαφορά – είναι ο φακός zoom (με δυνατότητα να φέρνει μπρος και πίσω το αντικείμενο). Συνήθως χρησιμοποιώ έναν φακό 45 – 125 χιλιοστομέτρων της Pentax, που καλύπτει το φάσμα από κανονικές ή μεσαίες τηλεφωτογραφίες. Ευρυγώνιοι φακοί (28 – 35 mm) μπορούν να χρησιμοποιηθούν, αλλά οι υπέρ-ευρυγώνιοι φακοί τείνουν να παραμορφώσουν το είδωλο. Κάποιοι ειδικοί φακοί μπορούν να παράγουν πραγματικά όμορφες φωτο, αλλά χρειάζονται πολλή προσοχή, αφού μπορεί κανείς να το «παρακάνει» με αυτούς. Τέτοιοι φακοί είναι οι υπέρ-ευρυγώνιοι (24 mm ή μικρότερης εστιακής απόστασης) και οι φακοί τύπου «μάτι ψαριού» (fish eye). Οι fish eye φακοί δημιουργούν πολύ παραμορφωμένες εικόνες, καθώς εμπεριέχουν σχεδόν οτιδήποτε υπάρχει μπροστά τους, στο είδωλο (μέχρι και σε γωνία εκατόν ογδόντα μοιρών). Επίσης τα αντικείμενα στο μέσον του καρέ θα δείχνουν δυσανάλογα μεγάλα. Μπορείτε όμως να τους χρησιμοποιείτε για να «τραβήξετε» μεμονωμένα ψάρια σε κοντινή απόσταση. Μπορούν εξ’ άλλου να χρησιμοποιηθούν για να φωτογραφήσετε το ενυδρείο σας, σε μία τέτοια γωνία που θα δημιουργεί την ψευδαίσθηση μεγαλύτερου μήκους.

Τα φίλτρα δεν συνιστώνται για φωτογραφίσεις ψαριών, εκτός και αν κανείς είναι έμπειρος φωτογράφος, που ψάχνει για ένα πολύ ειδικό αποτέλεσμα, ή εφ’ όσον κάποιος χρησιμοποιεί ασπρόμαυρα films. Συνήθως τα είδη που διατηρούμε στην αιχμαλωσία, διαθέτουν τόσο όμορφα κι έντονα χρώματα, που στην πραγματικότητα δεν χρειάζονται καμιά μεταποίηση ή μετατροπές. Τα ειδικά φωτογραφικά φίλτρα ή οι συνδυασμοί αυτών (πχ ένα πολωτικό μαζί με ένα φίλτρο χρώματος) μπορούν να δημιουργήσουν θεατρικά effects, αλλά δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται σε υπερβολικό βαθμό. Άλλωστε, εάν κανείς τα χρησιμοποιήσει, απαιτούνται συνάμα να γίνουν και εξειδικευμένοι υπολογισμοί, αλλά και περαιτέρω αντισταθμίσεις σχετικά με την απώλεια του φωτός. Μία εξαίρεση σ’ αυτήν την «μη χρήση φίλτρων» είναι τα πολωτικά φίλτρα και τα φίλτρα «διόρθωσης της θερμοκρασίας χρωμάτων». Τα πολωτικά φίλτρα μπορούν να εξαλείψουν τις αντανακλάσεις μιας ανακλαστικής επιφάνειας και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να διαβεβαιώσουν το φωτογράφο, πως οι αντανακλάσεις του flash δεν θα φαίνονται στο τελικό προϊόν της φωτογράφησης. Μπορεί κανείς να τοποθετήσει ένα φακό, στο σημείο που θα σταθεί το flash και να στρέψει το φίλτρο έως ότου δεν θα φαίνεται πλέον η αντανάκλαση του φωτός. Μετά το flash μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ασφάλεια. Σημειώστε εδώ, πως η θέση της φωτογραφικής μηχανής σας, αλλά και του flash, θα πρέπει να παραμείνει η ίδια και εν συνεχεία, διαφορετικά θα πρέπει να γίνουν επαναριθμήσεις. Τα φίλτρα διόρθωσης θερμοκρασίας χρωμάτων είναι χρήσιμα, όταν υπάρχει ασυμβατότητα μεταξύ film και χρησιμοποιούμενης φωτεινής πηγής. Οπότε, όταν κανείς χρησιμοποιεί film για φως ημέρας (τα films που συνήθως κανείς αγοράζει) και χρησιμοποιούνται απλές λάμπες βολφραμίου, θα πρέπει συμπληρωματικά να χρησιμοποιήσει ένα διορθωτικό φίλτρο (ένα ανοιχτού μπλε), αλλιώς η φωτο θα βγει κίτρινη. Δείτε περισσότερες λεπτομέρειες στο κομμάτι «Φωτισμός» που παραθέτω πιο κάτω.

«Στησίματα». Πολλοί φωτογράφοι συνιστούν τη χρήση μικρών ειδικών διάφανων δεξαμενών, που δεν θα επιτρέπουν στα ψάρια την κίνηση, για να καθίσταται ευκολότερη η φωτογράφησή τους. Αυτό εμένα δεν μου αρέσει. Ένα ψάρι που κολυμπάει ή, γενικότερα, αντιδρά με φυσικό τρόπο, μπορεί να «γράψει» αυτό το «κάτι παραπάνω», που είναι αδύνατο να αποτυπωθεί σε μία φωτο με τεχνητό «στήσιμο». Ακόμη, το φόντο του ενυδρείου σας είναι κατά πολύ φυσικότερο και πιο ενδιαφέρον, από ότι ένα ενυδρείο-κουτί. Άλλωστε έχετε διαθέσει πάμπολλες ώρες και ένα λογικό (ή ακόμη και παράλογο) χρηματικό ποσό για να είστε σίγουροι πως διαθέτετε ένα γοητευτικό ενυδρείο, οπότε και θα ήταν εντελώς παράλογο να μην συγκαταλέγεται και αυτό μέσα στις φωτο σας. Τέλος, αλλά με την ίδια σημασία, δεν καταλαβαίνω γιατί θα πρέπει να στρεσάρω τα ψάρια μου (που σίγουρα θα χάσουν τα υπέροχα χρώματά τους, υπ’ αυτές τις συνθήκες), επειδή απλά και μόνο θέλω να τα φωτογραφίσω. Μια φυσική πόζα, πάντα είναι καλύτερη και στην πλειοψηφία των περιπτώσεων μία «στημένη φωτο» θα δείχνει, ούτως ή άλλως, κάπως αφύσικη. Άλλωστε όταν θα εμφανίσετε την πρώτη σειρά καλών φωτο σας, θα ξέρετε καλά πόσο «φυσικές» φαίνονται αυτές οι λήψεις σας.

Συνεχίζεται στην επόμενη σελίδα

Η επιμέλεια του Ελληνικού MCH γίνεται εξ' ολοκλήρου από τον Ανδρέα Ηλιόπουλο, στον οποίο οφείλεται άλλωστε και η ύπαρξη της ελληνικής έκδοσης.

Up ] Next ]

Site Search 

Contact us

       

Malawi Cichlid Homepage © 1999-2006. All rights reserved.